Monday, November 16, 2009

Love Allah First, Then He Will Love You More.,



Sesungguhnya hidup ini penuh dengan onak dan duri. Allah s.w.t. menurunkan ujian kepada hamba-Nya tidak kira tua atau muda, miskin atau kaya, tinggi atau rendah. Lazimnya, kita menganggap ujian Allah berbentuk musibah, tetapi seringkali kita terlalai apabila Allah menurunkan ujian berbentuk kesenangan yang membuatkan kita berasa sungguh selesa. Tanpa kita sedari, kesenangan dan kemewahan itu juga merupakan dugaan daripada Allah s.w.t. menguji tahap keimanan hamba-Nya dan sekadar hendak menguji adakah hamba-Nya bersyukur atau tidak dengan nikmat Allah yang melimpah-ruah.


Sesungguhnya Allah Maha Adil, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bagi umat Islam yang beriman dengan Qadak dan Qadar, ujian yang diberikan bukan tanda Allah benci tetapi merupakan tanda KASIH SAYANG Allah. Sebenarnya Allah mahu kita sentiasa beringat-ingat. Agar dengan itu, kita sebagai hamba akan datang untuk mengadu, mengharap, merintih belas ihsan dan sentiasa merasakan hanya Allah tempat meminta segala-galanya.


Firman Allah S.W.T yamg mafhumnya berbunyi :

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran."

(Al-Baqarah 2 : 186)


Doa ialah senjata orang mukmin. Jangan berhenti berharap dengan pertolongan dan petunjuk daripada Allah. Hanya Allah tempat kita mengadu. Hanya Allah yang Maha Mengetahui apa-apa yang baik dan buruk untuk kita. Hanya keredhaan-Nya yang kita dambakan. Jom bercinta dengan Allah., =)


Aizat Zainudin,

>>SWSA<<




No comments:

Related Posts with Thumbnails