Saturday, November 7, 2009

Kucing Meoww.,




Melihat gelagat kucing-kucing,
Rasa terhibur hati ini,
Tak tahu macam mana nak describe,
How beautiful and unique Allah created this wonderful creature,
Sesiapa pun dari kita,
Pasti ramai yang begitu suka akannya,
Nabi Muhammad s.a.w. pun suka kucing,
Betapa kasih dan sayangnya Baginda padanya,
Sehinggakan Baginda sanggup menggunting jubah,
Dari menggerakkan kucing yang lena tidur di atasnya,
Jadi, bagi penggemar kucing,
Mungkin ini salah satu sunnah baginda yang dapat kita amalkan,

Dalam suatu peristiwa, tatkala seorang sahabat Nabi,

Bernama Abdul Rahman bin Sakhr menemui seekor anak kucing,

Yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya,

Beliau yang dalam perjalanannya menuju Masjid Nabawi,

Berasa kasihan kepada anak kucing itu,

Lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.

Sesampainya di masjid,

Baginda bertanya Abdul Rahman,

Apa dalam bajunya?

Dia menjawab “Anak kucing yang kehilangan ibu,

Aku mengambilnya kerana kasihan padanya.”

Lalu baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan

Abu Hurairah (bapa kucing).

Gelaran bapa kucing tidak sedikitpun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman,

Malah inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut,

Kerana Nabi sendiri yang memberi gelaran itu.


Ini kucingku,
Kucing yang tidak bernama,
Ramai orang suka beri nama pada kucing mereka,
Tapi padaku,
Cukuplah dengan memanggilnya Meoww,
Uniknya pada kucingku ini,
Walau sejauh mana ia pergi merayau,
Tidak pernah sekali ia tidak menemui jalan pulang ke rumah,
Lagi satu uniknya,
Ia pandai naik tangga setinggi 5 tingkat,
Dan sering berada di pintu rumahku jam 10 malam,
Sehinggakan kami sekeluarga boleh mengagak kepulangannya,
Asal jam sudah menunjukkan 10 malam,
Pasti ada bunyi 'Meoww' di pintu,
Tanda ia punya untuk makan malamnya,
Yang peliknya,
Macam mana ia boleh mengira tingkat tangga,
Tanpa pernah sesat ke tingkat lain pun,
Walaupun pernah diajar menaiki lif,
Tetapi jelas itu bukan kesukaannya,
Ia begitu manja dengan semua ahli keluargaku,
Tetapi apabila terserempak dengan ayahku,
Ia akan menjadi terlalu takut,
Sebolehnya ia ingin menjadi sesumpah,
Agar ayahku tidak menyedari kehadirannya,
Kerna ayahku bukanlah seorang penggemar kucing,
Walau apa sekali pun perihal kucing,
Masing-masing dari kita punya sebab tersendiri untuk menyayanginya,
Akhir kata,
Sayangi Kucing Anda.,

Aizat Zainudin,
>>SWSA<<
(p/s: Mesti comel masa Abu Hurairah letak kucing tu
dalam poket baju dia kan? Nak jadi 'Abu Hurairah' jugak la.,)



2 comments:

zahraannur said...

Salam,
Meoww akan selalu mendoakan tuannya. :)

AizatZainudin said...

Wa'alaikumussalam.,
InsyaAllah, yg penting kucing nya di sayang. Saya pernah dengar satu kisah di mana di zaman dahulu ada seorang ahli abid yg kuat beribadah kepada Allah, namun akhirnya dimasukkan ke dalam neraka hanya kerna dia pernah menzalimi kucing. Renung2kan.,

Related Posts with Thumbnails