Friday, December 24, 2010

Sedekah Jariah..Ilmu Bermanfaat..Do'a Anak Soleh.,



Pagi semalam tika ke kuliah di Medan Ilmu, Tok Guru Nik Aziz ada sebut satu hadith yang sering kali mengingatkan saya yang alpa ini, iaitu :

“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]

Kita tahu mati itu pasti. Bila-bila masa sahaja ajal kita pasti tiba. 70 kali malaikat Izrail turun ke dunia untuk menjenguk manusia dalam tempoh satu hari. Sampai adakala malaikat Izrail hairan tatkala menjenguk manusia ada yang masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa sedangkan dia diutus untuk mengambil nyawa mereka. Cuma bayangkan, jikalau salah satu waktu turunnya itu kebetulan sama dengan ajal kita, tiada apa yang dapat menangguhkannya walau sesaat sekalipun. Itu hakikat yang sering kali tersekat di minda kita.

Saban hari, kita bertungkus-lumus berusaha untuk memastikan kita dapat yang terbaik dalam kehidupan dunia kita. Tapi cuba difikir gimana pula persediaan kita menuju ambang maut, hari Akhir, dan bertemu Kekasih Agung kita iaitu Allah. Emm, terasa begitu kerdil dan hinanya diri ini untuk memikirkan adakah kita sudah cukup tersedia untuk itu semua. Tidak salah untuk kejar kehidupan dunia, namun untuk akhirat jangan diperlekeh dan diperkecil sama sekali. Dunia ini hanya sementara, yang Allah jadikan sebagai ladang mencari untuk Hari Akhir kelak. Beruntunglah mereka-mereka yang dapat menyeimbangkan antara urusan duniawi dan ukhrawinya (moga kita tergolong sama).


1 comment:

CahayaBulan said...

AMIN..moga2nya kite tidak terlalu leka mengejar kehidupan duniawi yg sementara ni

Related Posts with Thumbnails