Friday, February 19, 2010

Kunjungan Silaturrahmi Dari Teman Indonesi.,




Assalamu'alaikum semua.,

Alhamdulillah, semalam kami menerima kunjungan silaturrahmi dari sahabat2 Indonesi. Mereka semua mahasiswa, mahasiswi, serta dorsen (pensyarah) dari Universitas Syiah Kuala (USK @ Unsyiah) serame 72 orang kesemuanya. Ramai kan? Pertengahan tahun lepas, kami pernah ke universitas mereka tika mengadakan elektif kami di Banda Acheh. Di sana, kami jalin kollaborasi dalam menganjurkan Medical Conference, Bakti Sosial/Khidmat Masyarakat Serta Aktiviti Penyuluhan Gigi (Dental Check Up). Tika itu kami cuma 16 orang, terdiri dari mahasiswa USMKK dan juga staf2 Pusat Islam. Kali ini, dibalas dengan 72 orang. Mereka dalam siri Study Tour ke 3 negara, iaitu Singapura, Malaysia, dan Thailand. Untuk di Malaysia, USMKK yang menjadi pilihan mereka. InsyaAllah, program yang kami namakan USMKK-USK International Outreach (UUIO) tidak sekadar berhenti di sini sahaja. Moga ini menjadi satu titik permulaan untuk kerjasama yang lebih erat kelak.

Buat penggerak2 projek, syukran kathira buat anda semua, samada yang terlibat secara langsung ataupun tidak langsung. Moga dibalas Allah setimpalnya.
Sahabat2 dari Unsyiah semalam titipkan kiriman salam buat anda semua. Mereka juga berterima kasih buat hari yang tak terlupakan serta sambutan yang sangat istimewa. Alhamdulillah.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
"Wahai manusia sesungguhnya Kami jadikan kamu dari kalangan lelaki dan
juga perempuan. Dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan dan berpuak-puak
supaya kamu saling mengenali diantara satu sama lain. Sesungguhnya yang
paling mulia dikalangan kamu disisi Allah s.w.t adalah orang yang paling
bertaqwa........"
( Surah al-Hujrat : 13)

Alhamdulillah, banyak pengalaman yang dapat dikongsi dan banyak pelajaran dapat dipelajari sepanjang sehari kami semua bersama. Walaupun ramai daripada kami yang baru pertama kali berjumpa, namun semua kelihatan begitu mesra seakan2 seperti sahabat lama yang sudah lama tidak berjumpa. Ada seorang mahasiswa Unsyiah yang berkata pada saya, betapa dia mengagumi Kelantan yang tampak lebih Islamik di bawah pimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Tidak seperti di tempat nya, katanya. Alhamdulillah, mungkin ini sedikit sebanyak ditunjukkan dari masyarakat Kelantan dan juga penggerak2 UUIO.

Sesi taklimat dan diskusi di DK2.

Majlis Penutup di Foyer PPSP.

Turut ada tari tradisional dari Acheh, tapi tak dapat nak upload. Sangat best.

Ramai yang terhibur dengan tarian yang dipersembahkan oleh mahasiswa Unsyiah. Turut hadir Prof Dr Aziz Baba, PM Dr Shaiful Bahari, Dr Fuad, Dr Wan Nudri, Dr Mulkan, serta doktor2 dari Unsyiah sendiri.

Dulu kami di Acheh dihidang sama nasi padang. Kali ini kami balas dengan nasi kerabu. Tapi sayangnya ramai yang tak ambil 'solok' dan budunya. Di tengah orang besar Badan Eksekutif Mahasiswa Unsyiah, iaitu Yahdi Wanda dan Rais Al Abqary.

Rumah Sakit Tour

Orang Kuat dan Penggerak2 UUIO (Jazimah, Zurina, Herfiana, Aini, Zunaizah, 'Ainatun, Fadhli, Azmi, Khalif, Aizat, dan 2 orang junior yang saya tak tahu namanya. Turut menyumbang Azizi, Zaleha, Hazwan, Era, Najihah, Aminah, Hamizah, serta adik2 junior yang lain).


Monkey Icons
>>Sampaikan Walau Satu Ayat<<



No comments:

Related Posts with Thumbnails