Friday, August 13, 2010

Saya Sedang Berpuasa.,



Alhamdulillah, hari ini sudah masuk ke 03 Ramadhan 1431H. tak terlambat lagi rasanya untuk saya ucapkan 'Marhaban ya Ramadhan'. Selamat datang buat bulan yang dinanti-nanti setelah sekian lamanya. Moga Ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya, insyaAllah. Dan harapnya, moga Allah panjangkan umur kita supaya kita bisa bertemu Ramadhan yang berikutnya.


Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Diwajibkan atasmu melakukan puasa sebagaimana diwajibkan atas ummat sebelummu, agar supaya kamu menjadi orang yang bertakwa."
(Surah Al-Baqarah : Ayat 183)

Kalau dahulu, di zaman persekolahan ketika belajar bab puasa, yang dieertikan dengan puasa ini adalah menahan diri dari lapar dan dahaga dari terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari. Betul tak? Menahan lapar dan dahaga itu memang tidak dapat disangkal lagi, namun kita sering lupa untuk menahan diri dari perbuatan-perbuatan dan ucapan-ucapan yang dusta. Ada orang berpuasa, tetapi masih mengumpat, masih sibuk membuka aib orang, masih membazir, masih berbohong, masih lalai dari suruhan Allah. Puasa pada fizikal, namun pada rohaninya tidak. Sepatutnya ini tidak berlaku, jika kita betul-betul faham dengan erti puasa. Moga-moga kita dijauhkan.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang mafhumnya :
"Barangsiapa yang idak meninggalkan ucapan dan perbuatan dusta (waktu berpuasa), maka Allah tidak memerlukan lapar dan hausnya."
(Hadith Riwayat Al-Bukhari)

Selain dari berempati dan bersimpati nasib-nasib mereka yang kurang bernasib baik (dengan menahan lapar dan dahaga), kita juga amat digalakkan untuk cuba memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Di dalam bulan Ramadhan, tiada lagi syaitan, mahupun iblis. Yang tinggal cuma apa? Cuma NAFSU kita. Nafsu ini ada dua. Satu nafsu yang baik, satu nafsu yang jahat. Keduanya sering berlumba-lumba. Yang mana yang kuat, yang itulah yang akan menguasai diri kita. Apapun jua, semuanya berbalik pada iman kita. Kita jualah yang akan menentukan nafsu mana yang akan mendominasi. Jika yang baik mendominasi, alhamdulillah. Segala amal dan 'ibadah kita insyaAllah akan jadi yang terbaik. Namun jika kita gagal mengawal nafsu, dan membiarkannya pula menguasai diri kita, na'uzubillah. Sama-sama kita muhasabah diri, dari sehari ke sehari. Cuba lazimi ayat 'Saya Sedang Berpuasa', setiap kali diduga dengan perbuatan manupun ucapan yang dusta. Moga ianya sedikit sebanyk membantu diri kita untuk mengawal nafsu kita.


Sabda Nabi s.a.w. lagi yang bermaksud :
"Tidurnya orang yang puasa itu tetap dalam 'IBADAT dan diamnya dianggap TASBIH dan amalnya pula diLIPATGANDAkan dan do'anya MUSTAJAB, dan dosanya diAMPUNkan."
(Hadith Riwayat Al-Baihaqi)

Jika kita amati maksud hadith Nabi diatas, betapa beruntungnya kita dianugerahkan dengan kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan. Tidur tidak sia-sia, diam tidak mengundang bencana, sedikit amal cuma pun sudah besar impaknya. Do'a lebih mustajab, tidak terhijab, dan dosa-dosa kita yang menggunung sedikit sebanyak diampunkan oleh-Nya. Beruntungnya kita kan? Cuma mungkin kita tidak sedar. Jangan lupa panjatkan rasa syukur kita buat-Nya, selagi hayat masih ada.

Pabila tiba waktu untuk iftar, jangan lupa untuk didahului dengan 'Bismillahirrahmanirrahim'. Itukan yang terbaik. Mulai dengan yang manis-manis dulu. Ikut resam Nabi s.a.w. kita dahulu, iftar dengan kurma dan air kosong. Bila tiba masa untuk santapan yang berat, nasi contohnya, berpada-padalah. Berbuka dengan ala kadar, bukan dengan nafsu semata. Jangan mengamuk ketika berbuka, bagaikan tidak menjamah untuk seribu tahun lamanya. Adab makan perlu dijaga. Kita kan orang Islam. Perlu jadi conth pada yang lain. Dan yang terakhirnya, jangan membazir ya. Itu amalan syaitan. Lagi satu pesan Nabi yang mesti diingat, CEPATkan berbuka, LEWATkan bersahur.


Yang ini, yang terpenting. Usai iftar, solat jemaah, dan juga tarawikh, jangan dilupa untuk berniat puasa untuk keesokannya. Takut nanti terlupa. Lebih baik diniatkan untuk sebulan sekaligus, sebagai langkah berjaga-jaga.


Aizat Zainudin,
>>Sampaikan Walau Satu Ayat<<
~Puasa Molek-molek Deh~


No comments:

Related Posts with Thumbnails