Saturday, August 15, 2009

Jom WARM-UP untuk Ramadhan!!!.,


Tidak sampai tempoh seminggu lagi, Ramadhan yang mulia bakal kunjung tiba. Jadi, apa persediaan sahabat2 semua sebelum memasukinya? Kalau sebelum bersukan mahupun bersenam, kita perlukan WARM-UP kan? Supaya badan kita tidak terlalu 'shock' sebab tak 'prepare'. Jadi untuk Ramadhan nie, kita juga perlukan WARM-UP. Betul tak? Di sini, saya listkan persiapan-persiapan yang boleh diambil bagi menyiapkan diri sebelum bermulanya Ramadhan al-Mubarak ini :

i) Bersedia dengan melatih diri untuk berPUASA SUNAT, supaya nanti tidak terlalu 'terkejut' dengan perubahan menahan lapar dan dahaga di siang hari.
ii) Berusaha untuk BANGUN AWAL di pagi hari, seakan-akan kita mahu mengerjakan Qiamulail. Di samping bersedia untuk solat Subuh, mana tahu nanti ada rezeki kita berjumpa dengan Malam Lailatul Qadr (malam yang lebih baik dari 1000 bulan).

iii) Berusaha memBERI MASA yang lebih untuk bersama dengan Tuhan kita. Kalau sebelum ini kita hanya berdoa sebentar sahaja, apa kata kalau kita lebihkan dan panjangkan doa-doa kita, Bukan sahaja dendoakan kesejahteraan diri kita, tetapi juga untuk orang lain, terutamanya ibubapa kita. (Doa tue kan senjata orang-orang mukmin. Betul tak?).
iv) MeLUANGkan MASA untuk mendalami dan menghayati perintah-perintah Tuhan kita melalui pembacaan al-Quran. Mungkin sebelum ini kita kurang berkesempatan untuk membaca al-Quran. Apakata kita latih diri ini supaya sekurang-kurangnya dapat membaca satu muka-surat dari al-Quran setiap hari. (Agar kita ini tidak termasuk di dalam golongan orang-orang yang lalai). Bagi yang dah sampai tahap ini, mungkin boleh ditambah bilangan mukasuratnya. Ya tak? Kan nanti dapat lagi banyak pahalanya. Ingat tak, Allah s.w.t. sendiri pernah cakap, satu huruf yang kita baca dari al-Quran akan diganjari dengan 10 pahala. Tak ke rugi kalau kita tak kejar? Mungkin untuk terus kita latih diri ini, mudah2an kita dapat mula memahami dam mentadabbur al-Quran yang kita baca. Cuba bayangkan kalau selama ini kita baca al-Quran, tak satu perkataan pun kita tahu maksudnya. Kalau maksud pun kita belum ketahui, bagaimana pula kita nak menghayatinya. Orang-orang yang beriman itu gementar hatinya bila mendengar ayat-ayat dari Tuhannya. Kalau kita sememangnya berbangsa Arab ataupun sudah mendalami bahasa Arab, mungkin mudah. Tapi, kebanyakan dari kita bukan sebegitu kan. Tak apa, perlahan2. InsyaAllah, berjaya jugak kelak.




To be continued...,

No comments:

Related Posts with Thumbnails