Saturday, September 5, 2009

Allah Lebih Mengetahui.,


كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ
(216) وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ


"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu memBENCI sesuatu, padahal ia AMAT BAIK bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menYUKAI sesuatu, padahal ia AMAT BURUK bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(al-Baqarah : 216)

Setiap perjalanan dalam hidup kita, sebolehnya kita cuba untuk rancang sebaik yang boleh. Kalau kita gagal merancang, bermaksud kita merancang untuk gagal. Dan semestinya sesiapa pun kalau diberi peluang memang taknak begitu kan? tapi, kita sebagai manusia, cuma mampu merancang. Kita merancang, Allah juga merancang dan akhirnya Allah jualah yang akan menentukannya kelak. Daya kita sebagai hamba, kita cuba rancang dan atur sebaik boleh, yang kita mampu. Selepas merancang, apa yang boleh kita lakukan adalah berDOA dan mengHARAPkan yang terbaik dari-Nya. Kadangkala, apa yang kita rancang menjadi, dan itu ALHAMDULILLAH. Namun, ada tika hajat kita tidak kesampaian. Pedih dan perit hati ini bila mahu menerima hakikat sedemikian.
Walaupun begitu,berSABARlah sahabatku. Jangan pernah kau putus harapan mendambakan sesuatu dari-Nya. Teruskan berharap dan berharap. Jangan biar sesuatu apapun mengugat prinsipmu itu. Setiap yang tercipta di muka bumi Allah ini mempunyai permulaan dan perjalanan hidup yang berbeda. Namun, di akhirnya kita semua mempunyai pengakhiran yang sama. Iaitu, bertemu Alllah di hari akhir kelak. Mungkin kita bukanlah orang yang paling berjaya, paling bertuah, paling pandai, paling kaya, ataupun mempunyai segalanya yang diimpikan manusia, namun yang membezakan antara kita dan yang lain, adalah IMAN dan TAKWA yang tersemat di dada.
Mungkin hari ini kita senang, namun kita sering alpa. Bila tiba waktu susah, baru kita mahu mencari-Nya. Kita sering lupa pada-Nya yang tidak pernah sekalipun melupakan kita. Pesan saya pada diri dan juga sahabat-sahabat semua, INGATlah Allah tidak kira di mana dan pada bila-bila masa sahaja. Dan tetaplah mengharap pada-Nya walau sesusah mana kehidupan yang melanda anda pada tika ini. Allah itu senantiasa bersama orang-orang yang bersabar dan yang berbuat kebajikan. Mungkin pada helah kita, kita adalah orang yang paling tidak bernasib baik, namun mesti diingat di luar sana begitu ramai lagi insan-insan yang begitu susah dan lebih memerlukan pertolongan daripada kita. Teruskan berHARAP dan berSABAR. Dan JANGAN sekali-kali cuba untuk MENGALAH dan bersikap LEMAH. Tunjukkan anda adalah serang yang KUAT dan TABAH kerna Allah begitu suka dan sayang pda hamba-Nya yang KUAT. Ingatlah, pesan Allah di dalam al-Quran :
"Sesungguhnya sesudah KESULITAN itu ada KEMUDAHAN."
(Al-Insyirah :6)
Mesti diingat, ALLAH ITU LEBIH MENGETAHUI.,
Aizat bin Zainudin,
1055, 08 September 2009
>>Sampaikan walau satu ayat<<

1 comment:

mardhiyyah yazid [a.k.a] eman said...

setiap kesulitan ada kemudahan.. surah yg akan dibaca secara berulang kali tika diri di uji.

Related Posts with Thumbnails