Thursday, September 24, 2009

Syawal Dirai, Ramadhan Dirindui.,


Sabda Rasulullah s.a.w. yang mafhumnya berbunyi :
"Sesiapa yang berPUASA pada bulan RAMADHAN dan diikuti dengan PUASA 6 HARI dalam bulan SYAWAL, maka seumpama ia berPUASA SEPANJANG TAHUN."
(Hadith Riwayat Muslim)

Kini sudah 5 Syawal. Cepat sungguh masa berlalu. Tika ini, Ramadhan sudah hampir seminggu meninggalkan kita di saat seluruh umat manusia sedang asyik meraikan kedatangan Syawal. Syawal dirai, tanda kemenangan bagi umat Islam setelah berjaya dengan ujian Ramadhan. Kini, hati semakin sayu dan semakin merindui Ramadhan lalu. Apakah diri ini dan sahabat lain bakal mempunyai peluang yang sama di masa yang akan datang? Wallahu'alam, hanya Allah yang tahu jawapannya. Daya yang mampu diusaha, hanya doa di bibir. Mudah-mudahan sinar itu masih ada untuk kita.

Kalau diamati hadith di atas, kita dapat lihat kebijaksanaan dan kehebatan ilmu hisab (matematik) yang Allah ciptakan. Kalau ditanya pada Pn Azida (pensyarah matematikku di KMPP dulu), 30 ditambah dengan 6 jawabnya berapa, tentu dijawabnya 36. Sesiapapun pasti begitu, tetapi bagi Allah :

'30 + 6 = 365'

Hebat kan? Begitulah pemurahnya Tuhan kita mengganjari hamba-Nya yang ikhlas berbuat kebajikan. Jadi, selagi kita masih mampu, jom ramai-ramai kita cuba usaha untuk amalkannya. Bukan senang nak dapat tau, setahun sekali ini ja. Jadi, manfaatkan sebaiknya. Akhir kata, JOM BERAMAL.,


Monkey Icon Cici
Aizat Zainudin,
1747, 24 September 2009,
>>Sampaikan walau satu ayat<<




No comments:

Related Posts with Thumbnails