Saturday, September 5, 2009

Untungnya kan?.,


Hadith-hadith Rasulullah s.a.w. mengenai WANITA :

i) Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat PENYAYANGnya yang lebih kuat. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. mengenainya, jawab baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

ii) Apabila seseorang perempuan MENGANDUNG janin di dalam rahimnya, para malaikat akan beristighfar untuknya. Allah s.w.t. mencatakan baginya setiap hari dengan 1000 KEBAJIKAN dan mengHAPUSkan 1000 kejahatan daripadanya.

iii) Apabila seseorang perempuan mulai SAKIT hendak BERSALIN, Allah s.w.t akan mencatatkan bagunya PAHALA orang yang berJIHAD pada jalan Allah.

iv) Apabila seorang perempuan meLAHIRkan anak, maka KELUARlah dia daripada DOSA seperti keadaan ibunya yang melahirkannya dahulu.

v) Apabila anak yang lahir diSUSUi, setiap tegukan susunya itu akan diberi SATU KEBAJIKAN.

vi) Apabila semalaman si ibu tidak tidur menjaga ANAK yang SAKIT, Allah s.w.t. akan memberinya PAHALA seperti meMERDEKAkan 70 orang hamba dengan ikhlas bagi membela agama Allah s.w.t.

vii) Tiap-tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. akan meMASUKkan dia ke dalam SYURGA lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun lebih awal).

viii) Perempuan yang SOLAT 5 waktu, PUASA pada bulan Ramadhan, meMELIHARA keHORMATANnya serta TAAT kepada SUAMInya, masuklah dia dari pintu SYURGA yang dikehendaki.

ix) Wanita yang SOLEHAH itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang SOLEH.

x) "Apabila kedua-dua ibubapa memanggilmu, jawablah panggilan IBUmu terlebih dahulu."

xi) Wanita yang TAAT kepada SUAMInya, semua ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit serta matahari dan bulan akan berISTIGHFAR kepadanya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga SOLATnya dan PUASAnya.

xii) SYURGA itu terletak dibawah telapak KAKI IBU.

xiii) "Wanita yang TINGGAL bersama anak-anaknya akan tinggal bersama-sama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga."

Banyak sungguh dalil-dalil yang berkait dengan golongan wanita ini. Bila difikir-fikirkan, sesungguhnya mereka ini golongan yang betul-betul bertuah. Begitu mudah mendapat ganjaran yang hebat-hebat dari Allah sendiri. Beruntungnya mereka ini kan?. Tapi bukan mudah nak menjadi seorang wanita, betul tak? Pengalaman posting di jabatan Obstetrik & Ginekologi sudah cukup menggambarkan perit maung yang perlu mereka tempuh. Belum lagi dicampur dengan kesusahan memikul tanggungjawab membesarkan khalifah-khalifah di muka bumi Allah ini, dari kecil sampailah besar. Mudah-mudahan kita bersyukur dengan segala kurniaan yang masih Allah s.w.t berikan kepada kita sehingga ke hari ini.,


2 comments:

Cikedies said...

ye untung sangat..
saya bangga jadi wanita...
mintak izin copy erk..

Unknown said...

Boleh aja. Silakan. Mudah-mudahan menjadi manfaat bersama. InsyaAllah.,

Related Posts with Thumbnails