Friday, January 8, 2010

Salahkah Aku Bercinta?.,




"Bila dicintai, tidak semestinya mencintai.

Bila mencintai,tidak semestinya dicintai.
Namun, ada tika keduanya wujud bersama!"

Islam teaches us to be TRUTHFUL and REALISTIC. Besides, the concept of LOVE in Islam is very unique, when a Muslim loves something or somebody, it must be for the sake of Allah; the same applies to hatred. Islam teaches us that MARRIAGE is the finest, purest and permissible relationship that should exist between a male and female; it should be the goal that they both have in mind.

“Jika tepat masa, ketika, keadaan dan SIAPA, cinta adalah kuasa luar biasa yang tiada bandingannya”
~Ustaz Pahrol Mohd Juoi~

Rasa cinta itu adalah FITRAH, memang norma tiap insan untuk memiliki dan merasanya. Allah juga ada menyebut di dalam al-Quran, yang setiap kejadian-Nya dijadikan berpasang-pasangan. Jika kita cuba soroti sirah nabi kita, bagaimana kisahnya Nabi Adam a.s. Walaupun dirinya berada di dalam syurga, yang serba lengkap dengan segala keperluan, apa yang menjadi bayangan kita dan idaman kita, pasti dituruti-Nya di sana. Sungguh indah, sungguh cantik bagaimana Allah mengganjari hamba2-Nya yang dikasihi-Nya. Namun, jauh di hati Nabi Adam a.s., masih ada 'sesuatu' yang masih kurang. Iaitu 'pelengkap' hati, iman, dan dirinya. Allah lebih bisa membaca hati hamba-Nya. Jadi, diambil tulang rusuk tika tidurnya, bagi mencipta si Hawa. Ternyata Nabi Adam a.s. tampak lebih bahagia bersama Hawa. Pasti ada sebab, mengapa Allah menciptakan Hawa dari sesuatu yang amat hampir dengan hati manusia. Pastinya seorang wanita diciptakan untuk dikasihi, sedalam-dalamnya, serapat-rapatnya. Jagalah hati, jagalah cinta, agar sesuatu yang FITRAH ini tidak bertukar menjadi FITNAH kelak. Na'uzubillah.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang mafhumnya :
"Three qualities, if found in a person, will help him have perfect faith: Having Allah and His Messenger, peace and blessings be upon him, as the most beloved ones, loving a person only for the sake of Allah and hating getting back to Kufr (disbelief) the way one hates to be thrown into fire."

Allah sendiri kata, 3 perkara ini dapat membantu seorang Muslim, dalam misi melengkapkan imannya. Mencintai Allah dan Rasul-Nya, mencintai kerana Allah, dan membenci dari dikufurkan. Pasti ada maksud yang ingin disampaikan-Nya pada kita. Terpulang pada kita yang serba kekurangan ini untuk menghayati dan mengamalkannya.InsyaAllah, mudah-mudahan.,

Allah Almighty knows the best for us!

Sekadar berkongsi quotes dari kawan saya (^-^) :
1) For every beauty there is an eye somewhere to see it. For every truth there is an ear somewhere to hear it. And for every love there is a heart somewhere to receive it.
2) Being deeply in love by someone gives you strength, while loving someone deeply gives you courage.
3) The greatest weakness of most humans is their hesitancy to tell others how much they love them while they're alive.

Icon Monkey Yoyo

Aizat Zainudin,
>>Sampaikan Walau Satu Ayat<<


1 comment:

insyirah said...

sama ada cinta itu versi YOU and I atau versi ANA wa ANTI ,bertakwalah kpd Allah,jgn nanti disumpah Allah cinta menjadi cinta kera ,kaum yg dihina Allah kerana terlalu bijak cuba melicik Dia,kita BIJAK SINI tetapi Allah BIJAK SANA,Maha Bijaksana!Allah memerintahkan kita bercinta secara MANUSIA berpaksikan TAKWA,namun sengaja segelintir kita mengundang sumpahan cinta KERA berbungakan DOSA,tersungkurlah kita penuh kehinaan di lembah teorin evolusi cinta~

Related Posts with Thumbnails