Saturday, March 19, 2011

Duhai Sahabat.,



Duhai sahabatku,
Yang aku dambakan,

Dalam perhubungan,
Pasti ada suka duka, jerih payahnya,
Ada masa kita tertawa,
Dan ada masanya juga kita menangis.

Aku tak bisa mengawal semua,
Kerna Dia-lah sebaik-baik Perencana,
Dan Dia jugalah yang paling tahu hikmah di sebalik setiap kejadian.

Aku cuma insan biasa,
Yang tak pantas lari dari segala kesilapan,
Aku lemah, dan punya kurangnya,
Jadi andai ada tika aku berbuat salah dan silap,
Itu memang kekhilafan dariku,
Maafkan aku untuk itu.

Maafkan aku jika,
Membuatmu pening dan runsing,
Membuatmu sedih dan menangis,
Membuat hatimu terasa dan terluka,
Membuatmu terkesan dan tertekan,
Membuatmu terkilan dan merajuk.

Aku tidak bermaksud, tidak terniat,
Untuk melakukan semua itu kepadamu sahabatku,
Kerna aku tahu aku bukanlah sesiapa tanpamu,
Dan aku memerlukan sahabat untuk mendampingku.

Jujur,
Dari sedalam-dalam hatiku,
Aku mohon maaf,
Kepadamu,
Maaf semaaf-maafnya,
Atas kekhilafanku ini,
Harap dirimu senantiasa sudi menerimaku,
Sebagai sahabatmu.

Aku tahu aku bukanlah yang terbaik,
Bukan juga yang sempurna,
Aku tak pasti apakah aku bisa,
Menjadi kawanmu yang paling baik,
Menjadi temanmu dikala kau sedih dan memerlukan seseorang,
Menjadi sahabatmu yang dapat mengisi dan berkongsi,
Dalam setiap cerita suka dan dukamu.

Apa yang pasti,
Meskipun aku tidak dapat menjadi sahabatmu yang terbaik,
Aku akan cuba, cuba, dan cuba,
Berusaha menjadi sahabatmu yang terbaik,
Semampu diriku.

Sejak dari awal kita bersahabat,
Aku berharap ia akan kekal hingga akhirnya,
Ukhuwwah itu memang indah,
Bilamana pertemuan dan perpisahan kita,
Hanya kerana Allah.

Maafkan ku duhai sahabatku...


“Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup dan setelah aku mati. Kuhulurkan tanganku kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku merasa senang. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia kepadanya.”

(Imam Shafie)



No comments:

Related Posts with Thumbnails