Friday, July 23, 2010

Jumaat Itu, Bersama Tok Guru.,


Alhamdulillah, sampai ke hari ini masih dikurniakan dengan dua nikmat terbesar, iaitu nikmat Iman dan Islam. Juga terima kasih buat-Nya yang meminjamkan sedikit iradat (kekuatan)-Nya buat diriku, untuk terus kuat belajar mengenali Islam dengan lebih dekat lagi. Saban tahun, merasakan diri ini amat bertuah ditaqdirkan untuk melanjutkan pengajian di bumi penuh rahmat ini, iaitu Kelantan Darul Na'im. Suatu tempat yang pada mulanya begitu asing, namun kini ianya menjadi suatu perkara yang tersemat di dalam hati ini.

Kelantan, pelbagai ragam dan reaksi manusia memberikan pandangan masing-masing mengenainya. Ada yang suka, ada yang tidak. Ada yang dikhabarkan mengenainya yang baik-baik, namun ada juga yang buruk. Bagi saya, mahu tahu lebih mengenai Kelantan, silakanlah duduk menetap di Kelantan terlebih dahulu sebelum mengeluarkan apa-apa 'statement' mengenainya.

Sebelum ini pun saya kurang arif dengan Kelantan, kurang tahu-menahu, namun sedikit sebanyak penghijrahan sementara saya di sini selama lebih 4 tahun di sini, ternyata merobah pandangan saya tentang Kelantan. Ada yang melihat keburukan Kelantan, tapi masih dilupa kekurangan negeri masing-masing. Keburukan, dan kelemahan dibesar-besarkan menenggelamkan kebaikan dan kelebihan. Kan tidak elok macam itu? Lagi pula jika yang disebar-sebarkan itu tiada asas kebenarannya, apa kan pula. Masing-masing daripada kita telah Allah kurniakan akal fikiran. Jadi, nilailah, telitilah, bukan sahaja dengan mata pancaindera kita, namun dengan mata hati jua.

Antara aktiviti yang gemar untuk lakukan di Kelantan ini, adalah menghadiri kuliah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat yang diadakan hampir setiap pagi Jumaat di kawasan sekitar Kota Bharu. Sebelum ini, memang kurang tahu mengenai program ilmiah ini, namun selang masa memasuki dari Tahun ke-2 masuk ke Tahun ke-3, Allah mengurniakan diri ini minat dan sedikit kelapangan masa di pagi Jumaat untuk menghadiri majlis ilmu ini. Alhamdulillah, terlalu banyak yang dapat dipelajari, diteladani sepanjang mengikuti siri ceramah beliau.

Akan bersambung, sebab saya nak ke KB.,
(^____________________^)


No comments:

Related Posts with Thumbnails