Sunday, July 11, 2010

Tercari, Kelu, Keliru.,



Ada sesuatu yang dari dulu ku cari. Dan kini masih mencari, tercari, tetapi masih tidak ketemu. Adakah apa yang ku cari itu sesuatu yang tidak munasabah, mustahil untuk dikecap? Apakah ianya terlalu sukar untuk ditakluki? Adakah ku berhak untuk memiliki 'sesuatu' itu, jika diberi peluang dari Tuhan untuk menjumpainya? Atau mungkin ianya sekadar semudah jawaban yang ku bukan seorang yang cukup layak untuk meraihnya? Ku sedari, Allah jualah yang lebih tahu jawaban kepada semua ini.

Ku tahu, bahawa diri ini cuma sekerdil, sekecil makhluk ciptaan-Mu di dalam 'alam yang maha hebat ini. Sekadar suatu watak kecil di dalam perjalanan kehidupan yang fana ini, masih tertatih, masih belajar untuk mengerti segala-galanya yang Engkau berikan padaku. Di dalam hidup ini, terlalu banyak kemungkinan dan juga kebetulan. Segala-galanya adalah ketentuan dari-Mu. Itulah taqdir. Cuma dalam merangka tadbir hidupku, mungkin saja pantas bagiku tersesat atau tersilap membuat perhitungan, kerna ku sedar bahwa diriku hanya hamba-Mu. Justeru ya Allah, dampingiku dalam setiap langkahku moga diri ini kan senantiasa kekal di dalam jalan keredhaan-Mu.

Ya Allah ya Tuhanku, ya Rahman, ya Rahim, ku tahu Engkau jualah yang memegang hati ini. Yang menjadikannya senang pada suatu ketika, juga menenggelamkannya dalam kegelisahan dan ketidaktentuan. Justeru itu ya Allah, ku pohon kudrat-Mu beserta iradat-Mu, Engkau tenangkan dan lapangkanlah jiwa ini. Supaya bisa ku lebih tenteram dalam menelusuri gelora kehidupan ini, dan kuatkan serta tabahkan jasad yang kerdil ini, moga ianya kan bisa terus menghadapi hari demi hari, masa demi masa, saat demi saat.


1 comment:

Mir said...

Salam,.. zat, sy share post ni di blog sy ye?

- mira shaharom

Related Posts with Thumbnails