Saturday, May 16, 2009

Hari Ibu?.,



Hukum merayakan HARI IBU

(Oleh: Syaikh Muhammad Bin Shalih Al Utsaimin)

Asy Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin Rahimahullah ditanya tentang hukum perayaan Hari Ibu.
Beliau menjawab:

Sesungguhnya setiap perayaan yang menyelisihi perayaan-perayaan yang disyari’atkan adalah perayaan bid’ah yang tidak dikenal pada masa Salafush Shalih dan terkadang berasal dari kalangan non Islam, sehingga disamping bid’ah terdapat penyerupaan dengan gaya hidup musuh-musuh Allah Subhanahu Wata’ala. Perayaan-perayaan yang
disyari’atkan dan dikenal dalam Islam adalah Idul Fitri, Idul Adha, Idul Usbu’ (hari Jum’at) dan tidak dikenal dalam Islam selain ketiga perayaan tersebut.

Setiap pesta perayaan selain ketiga perayaan tersebut (Idul Fitri, Idul Adha, Idul Usbu’) maka sia-sia dan batal demi syari’at Allah, berdasarkan sabda Nabi Muhammad s.a.w. (yang artinya),

“Barangsiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami, sesuatu yang bukan berasal darinya maka tertolak.”.

Yakni sia-sia dan tidak diterima disisi Allah Subhanahu Wata’ala, dan dalam lafadz yang lain, “Barangsiapa beramal tanpa ada tuntunan dari kami maka tertolak.”

Apabila telah jelas perkaranya maka tidak boleh mengadakan perayaan Hari Ibu seperti dalam pertanyaan di atas, tidak boleh pula menampakkan keceriaan dan kebahagiaan di hari tersebut layaknya perayaan sebuah hari raya seperti pemberian hadiah dan semisalnya. Wajib atas setiap muslim untuk merasa mulia dan bangga dengan agamanya dan mencukupkan diri di atas ketetapan Allah dan Rasul-Nya di dalam agama yang lurus yang telah diredhai Allah s.w.t. untuk hamba-hamba-Nya, maka tidak boleh seorang Muslim menambah atau menguranginya.


Dan sebaiknya setiap Muslim tidak menjadi pengekor kepada setiap propaganda namun semestinya dia menempa keperibadiannya dengan kandungan syari’at Allah s.w.t sehingga menjadi contoh dan teladan bukan sebagai pengekor, karena syari’at Allah -wal hamdulillah- sempurna dari berbagai sisinya sebagaimana firman Allah s.w.t. (yang artinya),


“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian dan telah Ku cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku redhai Islam sebagai agama kalian.”

(Al-Maidah:3)


Seorang IBU tidak cukup diperlakukan dengan baik, penuh hormat dalam setahun sekali saja, akan tetapi justru anak-anaknya yang berkewajiban untuk menjaga, memberikan perhatian dan taat kepadanya pada selain maksiat kepada Allah di setiap waktu dan tempat.


Firman Allah S.W.T. , yang bermaksud:
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya."
(Surah al Ankabut, ayat 8)



P/S: oleh itu...jgnlah kite terlalu taksub dgn mengagung2kan perayaan2 barat yang tidak pernah terdapat dlm sejarah Islam... bg kita yang MUSLIM...hari ibu adalah setiap hari dalam hidup kita, begitu juga hari bapa dan hari anak....perlulah diingat bahawa menghargai ibu bukanlah cukup setakat satu hari sahaja. Sebagai umat Islam kita wajib mentaati dan menghormati ibubapa kita pada
setiap masa. Firman Allah seperti di atas telah membuktikannya. Kalau kita sebagai anak mereka tidak menyayangi dan menghormati ibu dan bapa kita, siapa lagi?

Hal ini diperkuatkan lagi dengan hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam di mana dalam sebuah riwayat seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dan bertanya,

"Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?" Jawab baginda, "Ibumu, kemudian ibumu, kemudian ibumu, kemudian bapamu dan selepas itu orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya."

Walau di mana atau siapa pun kita ingatan kepada ibu perlulah sentiasa segar dalam ingatan, tidak kiralah samada mereka masih bersama kita atau sudah tiada. Jangan bila kita susah, kita ingat dan memerlukan pertolongan dari mereka. Tapi bila mereka susah, kita seperti sudah terlupa akan semua jasa mereka pada kita sebelum ini. Fikirkanlah, kita berada dalam perut ibu selama 9 bulan dan ibu bertarung nyawa semasa melahirkan kita. Jadi layanlah mereka sebaik mungkin, temanilah mereka sekerap yang boleh dan hargai jasa mereka sepanjang masa.
Sentiasalah kita mendoakan ibu kita lebih-lebih lagi jika ibu kita sudah meninggal dunia.

Bersamalah kita berusaha untuk jadi anak yang soleh & solehah kerna hanya dengan cara ini doa kita mampu sampai kepada mereka bila mereka tiada lagi kelak. Bersama kita muhasabah diri kita.,



*Sekadar pengetahuan kita bersama, Hari Ibu ini diasaskan oleh Anna Marie Jarvis, 2 tahun setelah kematian ibunya. Diperjuangkan bersama kakaknya. Anna dan kakanya mati akibat kemiskinan. Anna juga tidak pernah berkahwin dan tidak mempunyai anak. Tarikh-tarikh Hari Ibu yang dirayakan di seluruh dunia hampir menyamai tarikh kematian ibunya, Ann Maria Reeves Jarvis. Jadi, bilamana anda menyambut Hari Ibu, ingatlah bahawa anda seakan-akan meyambut perayaan untuk memperingati kematian ibunya.
Ingat tu.,

"Betulkan yang BIASA & biasakan dengan yang BETUL"
(^-^)



No comments:

Related Posts with Thumbnails